Mezi záplavou rutiny a ničím nad průměr nevybočujících manifestů všednosti se jen málokdy najde prostor pro něco výjimečného, pro skutečnou událost mající sílu zcela zpřeházet žebříčky zažitých hudebních hodnot. Jeden z takových vzácných okamžiků můžeme společně prožívat právě teď. Polský, neskutečnou měrou nadaný kvartet DECAPITATED totiž vydává novou desku „The Negation“.
Je velice dobře známo, že polští mladíci platí nejpozději od přelomového eposu „Nihility“ za naprostou extratřídu technického kovu smrti, a to nejen co se evropských končin týče. Polsko už dávno nejsou jen VADER a BEHEMOTH, zdejší choré múzy hudby začínají obdařovat nadáním i jiné, převážně technické spolky, jako jsou čím dál více známější ESQUARIAL, nováčci ENTER CHAOS a právě vynikající DECAPITATED. Po překvapivém útoku ze zálohy v podobě debutu „Winds Of Creation“ a hlavně po vydání bezchybného záznamu „Nihility“, se od „The Negation“ prostě nedá čekat nic jiného než vysoce nadprůměrná práce. Kvalita „Nihility“ byla pro DECAPITATED tak trochu dvojsečným mečem. Na jedné straně si v relativně krátké době dokázali v rámci scény vybudovat téměř neotřesitelný status, na straně druhé od nich deathová veřejnost neočekává „pouze“ excelentní muzikantství, ale také schopnost posunout hranice žánru o nějaký ten kus dopředu, což už je výsadou jen těch vyvolených.
Hudební náplň nového alba se i tentokrát dokázala vtěsnat do času o něco málo převyšujícího půlhodinovou hranici. Zahrnuje celkem osm vlastních, energií a čirým uměním nabitých, skladeb a jednu přidruženou coververzi, konkrétně se jedná o notoricky známou skladbu „Lunatic Of God´s Creation“ z prvního velkého alba neznabohů DEICIDE. Osobně bych raději uvítal spíše předělávku nějaké tutovky od MORBID ANGEL, jednak k nim mají Poláci daleko blíže, a pak zmíněnou coververzi použili už i Dánové THORIUM jako závěrečnou položku svého prvního opusu „Ocean Of Blasphemy“. První skladba „The Fury“ je, jak se na úvod sluší a patří, řádně napřáhlá, zpestřená o nezvyklé překvapení v podobě dvojice gradovaných ekvilibristických sól. Následuje „Three-Dimensional Defect“, která představuje esenci tvorby současných DECAPITATED. Bleskurychle odsekávané riffy a chirurgicky přesně vypilovaná sóla zde bez potíží koexistují s vyloženě disharmonickými postupy, změnami tempa a jinými technickými libůstkami, přesto však tvoří jeden celek. Mohlo by se zdát, že s přílišným důrazem na instrumentální složku věci se z projevu kapely vytrácí agresivita a nasazení, ale opak je pravdou. Důkazem budiž třeba třetí „Lying And Weak“, dále sedmá, složitě strukturovaná titulní kompozice „The Negation“ nebo přímý direkt „Long Desired Dementia“. Celou nahrávkou navíc prostupuje zvláštní chladná atmosféra, která nejvíce vyplouvá na povrch v hustě riffované závěrečné skladbě, pojmenované poněkud příznačně „The Empty Throne“. Ano, trůn je zatím prázdný, dekapitovaní jsou však nejžhavějšími kandidáty na jeho obsazení.
O dalších parametrech alba, jako je zvuk nebo produkce, nemá cenu diskutovat, vše je v naprostém pořádku. Možná je brzo hovořit zde o death metalovém albu roku, když máme teprve jaro, ale momentálně mě opravdu nenapadá jediné jméno schopné „The Negation“ úspěšně konkurovat. S klidem prohlašuji, že na nové album DECAPITATED jsou i VADER krátcí a to nejen o hlavu. Jásejme, neb žák se stal definitivně lepším svého učitele! Pakliže se divíte, že jsem neudělil plný počet bodů, pak vězte, že jsem tak učinil pouze z čirého alibismu a ušetřil si ten symbolický půlbodík na časy příští. Pokud totiž progres v tvorbě polské čtyřky bude postupovat takovou měrou jako je tomu dosud, pak mi opravdu nezbude nic jiného než hodnotit známkou absolutní.